Tuesday, February 11, 2014

Helppo ohje miten kavennan paitani.

Jonkin aikaa sitten esittelin ostamani Batman-paidan. Vaikka kokolapussa luki koko XS, oli paita silti ihan jäätävän iso teltta. Ja ei, kyseessä ei ollut mikään virhe, vertailin paitaa muihin kokoihin kaupassa. Mä olen kuitenkin tottunut kaventelemaan paitoja niin usein, ettei tämä mulle mikään ongelma ollut. Suurinosa mun bändipaidoista on just miesten mallisia, joissa se S on myös todella iso, mut koska miesten paidat on usein niin paljon hienompia, niin pakkohan niitä on ostaa.

Ajattelin kuitenkin nyt jakaa teille helpot ohjeet miten esimerkiksi tämänlaisen paidan saa pienennettyä! Huom mä en ole mikään ammattilainen ja teen kaiken varmaan niin väärin ja huolettomasti, että suosittelen käsityöihmisiä sulkemaan sivun jos pelkää ärsyyntyvänsä. :D

Näihin ohjeisiin et tarvitse mittanauhaa tai nuppineuloja, ellet välttämättä halua. Sakset, kynä ja ompelukone riittävät.


1. Levitä paita lattialle tai pöydälle, missä nyt on tilaa.

2. Ota toinen paita joka on sinulle suurinpiirtein sopivan kokoinen ja levitä se pienennettävän paidan päälle. Tässä tapauksessa käytin kirppikseltä ostamaani alunperin jotain lasten 140-150cm kokoista paitaa, joka on mulle ainoastaan hieman liian lyhyt. Pirates of the Caribbean -paidassa on myös turhan pieni kaula-aukko, jonka takia kohdistin etukappaleiden kaula-aukkojen reunat suunnilleen samaan kohtaan.

3. Leikkaa hihat talteen suurinpiirtein saumoja pitkin (tässä vaiheessa en vielä ollut päättänyt teenkö hihat millä lailla).

4. Hahmottele lyijykynällä leikkauskohdat ja leikkaa. Muista jättää saumavara! Hihojen kohdalta leikkasin samassa linjassa päällimmäisen paidan kanssa. Paidasta on myös helppoa tehdä toppi, jos niin haluaa.


Edellisten vaiheiden jälkeen "sovitin" paitaa päälle jonka jälkeen aloin ompelemaan. Jos omat taidot epäilyttävät, suosittelen käyttämään nuppineuloja. Mä en niitä jaksanut, mutta silloin täytyy tarkemmin vahtia ettei kangas lähde kiertymään rullalle liikaa sauman kohdalta ja aina välillä kesken ompelun kohdistaa paidan alareunat toisiinsa. Muuten saattaa käydä niin, että toisesta puolesta tulee pidempi kuin toisesta.

Välissä sitten paitaa pitää tietty sovitella, itse kavensin vyötäröä lisää ja lyhensin helmaa. Kannattaa helman lyhentämisessä olla tarkka ja katsoa oikea pituus mielellään paidan ollessa päällä, olen nimittäin pari kertaa leikannut sen hieman liian lyhyeksi.

Mä olen ihan varma että unohdin tästä ohjeesta nyt jotain oleellista, sanokaa jos huomaatte. :D

Alla kuva lopputuloksesta verrattuna myös mallina toimineeseen paitaan. Etuosa on vain hieman rypyssä, jonka takia se ei näytä niin pitkältä kuin pitäisi. Jätin myös takaosan hieman pidemmäksi kuten alkuperäisessä mallissa.


Ja tietenkin kuvia paita päällä! Mua kyllä hieman ärsyttää kun paidoista tehdään tarkoituksella löysän mallisia, eikö voisi ottaa vain isomman koon jos haluua paidan löysempänä? Terveisin ruipelo jolle jo ne tavallisetkin paidat tuppaa olemaan hieman liian isoja.

Tästä en tosin tarkoituksella tehnyt ihan ihonmyötäistä, naisellisista muodoista johtuen printtipaidat näyttää yleensä paremmalta kun ne ei ole ihan ihossa kiinni ettei kuva vääristy kun paita venyy (arvatkaa mistä).






No hupsista siellä heti yksi virhe havaittavissa. Vasemmalla puolella on pieni jokin epämääräisen ulokkeen näköinen juttu, hups, pitääkin korjata tuo. En vain ole ommellut ihan suoraan kaikkien voiden kaventelujen keskellä, mutta toi nyt on helppo korjata.

Että tälläistä tällä kertaa. Mulla on jonkinverran frendejä jotka kaventelee paitojaa ja jonkinverran niitä, jotka eivät uskalla kokeilla. Halusin näyttää kaikille epävarmoille miten helppo homma on kyseessä! Tottakai käyttöön voi ottaa mittanauhan yms apuvälineitä, mutta mun mielestä on suoraan helpompi leikata toisen paidan avulla, etenkään tälläisissä t-paidoissa kun sen jäljen ei tarvitse olla niin tarkkaa. :)

~ Heidi

8 comments :

  1. Hmm aika kiva kirjoitus, ainakin meiltä löytyy kaksi ompelukonetta mutta en osaa tehdä edes villasukkia itse niin pitäs vaikka kokeilla tehä jotain vastavaa mummomaista tai naisten duunia tässä kerta aikaa on kotona nyt. Jotenkin tämä postaus inspiroi minua, kiitos!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannattaa ihmeessä edes kokeilla, ompelu on yllättävän helppoa! Ja hei kiva kuulla. :)

      Delete
  2. Anonymous13/2/14 17:15

    kiva postaus tosissaan, ja söpö paita, vaikken batmanista yleensä kummemmin välitäkään!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! Toi paita on kyllä oikein kiva :3

      Delete
  3. Anonymous14/2/14 17:00

    Nyt tuli niin tarpeeseen tää postaus! Jes, kiitos. Ehkä mäkin uskaltaudun nyt kaventamaan bändipaitojani kun on kerrankin tarkat ohjeet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei kiva kuulla! Ja ole hyvä vaan, kannattaa tosiaan kokeilla koska toi ei ole vaikeata! :)

      Delete
  4. Hei kiitti!^^ tästä postauksesta on ainakin mulle tosi paljon apua! Niin usein tulee just jotain kivoja paitoja vastaan jotka onkin ihan liian leveitä:D Blogin ulkoasu on aivan ihana ja kirjotat kivasti! Jään seurailemaan:-)
    http://ellakirjoittaa.blogspot.fi/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ole hyvä, kiva kuulla että tästä on hyötyä! Ja haha mulla ihan sama ongelma, siksi oon opetellut kaventamaan. :D Ja kiitos vielä kovasti, käyn katsomassa myös sun blogisi! :)

      Delete

Mini Rage Face Vendetta Smiley