Friday, February 7, 2014

Hyi joku lukio.

Postauksen kuvat © Mikko

Hei olen Heidi enkä katso kameraan.

Mulla on ollut jo pitkään fiilis ettei lukio ole mua varten. Alkuun olin ihan innoissani kun vaihdoin ensimmäisen vuoden jälkeen täältä tuppukylän pikkulukiosta Helsinkiin, Alppilan lukioon. Kuitenkin alkuinnostuksen jälkeen palasi sama opiskelumotivaation katoaminen. Alppila on silti tuhat kertaa parempi vaihtoehto, kun Nurmijärven yhteiskoulun lukio, ainakin mulle.

Mua oikeasti kiinnostaisi monet lukiossa opetettavat asiat, mutta kun oppikirjojen teksti on liian tylsää ja opettajat opettavat liian tylsästi, ei mua jaksa kiinnostaa. Mä tiedostan että vika on myös mussa, koska mulla on aina ollut jonkinverran keskittymisongelmia. Jos joku asia on vähänkin tylsää, en mä jaksa keskittyä siihen ollenkaan. Mä en myöskään saa aloitettua koulutöitä, peruskoulussa kaikki hommat oli senverran helpompia että yleensä sain ne palautettua - tosin melkein aina myöhässä. Peruskoulussakaan en jaksanut tehdä juurikaan läksyjä ainakana ala-asteen jälkeen, tai lukea koealueita kokonaan. Pärjäsin silti siihennähden hyvin, keskiarvo oli ysin jälkeen todistuksessa 8,3. Lukiossa asiat ovat kuitenkin niin paljon vaikeampia, etten enää pärjää samalla tekniikalla. Ja koska muu ei multa oikein luonnistu, olen päättänyt vaihtaa toisen kerran koulua.




Sinänsä tämä on nyt vähän paska juttu tässä vaiheessa tajuta, koska yhteishaku on melkein ovella ja mulla ei ole mitään hajua minne hakisin. Tai on jonkinverran, mutta jotenkin pelkään että teen taas väärän valinnan. Mua mietityttää myös se, että olenko mä joidenkin ihmisten silmissä alempiarvoinen ja huonompi ihminen, pahimmillaan wt, jos en ole käynyt lukiota, vaan amiksen. Nauratte varmasti mulle, niin nauran itsekin, vaikka asia mua oikeasti välillä ahdistaakin. Mä tiedän itse että ihmisen koulutustasolla ei ole mitään tekemistä henkilön älykkyyden tai paremmuuden kanssa, eikä sillä ole mulle väliä esimerkiksi seurustelukumppanissa. Silti jotenkin yhteiskunta on iskostanut näitä ajatuksia mun päähän, vaikka ne ihan älyttömiä onkin. :D

Tottakai on yksittäisiä ihmisiä ketkä saattavat ajatella asian noin, mutta onhan joidenkin mielestä lyhyet hiukset naisilla miesmäiset. Aina ei voi miellyttää kaikkia, eikä tarvitsekaan.


Mun olisi tarkoitus etsiä töitä tähän keväälle ja mahdollisesti myös kesälle, jotten ihan vain löhöä himassa. Mulle kelpaa työt ihan vaikka mäkissä, kunhan nyt en puhelinmyyntiin joutuisi. Olen sitä hommaa joskus tehnyt, mutta sitä ei jaksa tehdä niin paljoa että tienaisi kunnolla.

Saa nyt nähdä, mihin tässä päädytään.

~Heidi

10 comments :

  1. Rohkee päätös, mut hyvällä tavalla! Tärkeintä elämässä kuitenkin on pyrkiä siihen että on ite tyytyväinen omiin valintoihinsa ja ei haittaa vaik joutuiskin uimaan välillä vähän vastavirtaan sitä tehdessä.. Sen oon ite ainakin tajunnu ku oon tän vuoden ollu ja oon nytkin siis vaihossa ja oon niin ilonen et tää on avannu mun silmät! Megapaljon tsemppii täältä mieluisen opiskelupaikan löytämiseen, sä pystyt siihen kyllä:)

    t. alppilalainen myös, hahaa :D

    ainii ja toi sun kaulakoru on sikaihana!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niin! Musta tuntuu että mä olen tosi monessa asiassa just joutunut uimaan vastavirtaan, oli kyse sitten pukeutumisesta tai päätöksista, että sinänsä se helpottaa tähänkin suhtautumista. :)

      Hei hieno juttu että oot kokenut mukavan vaihtovuoden, pakko sanoa että joskus aikanaan jo ihan kun Nurmijärvellä asuneena aloin Helsingissä kulkemaan, avasi sekin silmiä jo paljon. Mua huvittaa välillä "kulttuurierot" esimerkiksi kaupassa, vaikka eihän matkaa ole kuin ~40km stadiin. :D

      Ja kiitos paljon, toivotaan että seuraava paikka olisi sit se oikea!

      Haha alppila on just jees muuten mut kun ei lukio vaan onnistu. :D

      Se on! Oikeasti se on äidin mutta oon ominut sen mun käyttöön. :D

      Delete
  2. Totta kai elämässä täytyy tehdä sellaisia valintoja, jotka tekee sut onnelliseksi jne, mutta elä hyvä immeinen jätä lukiota kesken jos oot sitä jo pari vuotta käynyt. Ne vuodet tuntuu nuorempana tosi pitkiltä ja ehkä hukkaan heitetyiltä joskus, mutta näin rutkasti vanhempana voin sanoa, että se on kaikki lyhyttä aikaa. Sillä ylioppilastutkinnolla on kuitenkin ovia avaavaa hyötyä, koska saatat muuttaa mieltä ja löytää uuden suunnan taas parin vuoden sisään. Sen ammattikoulun ehdit käydä vaikka lukion jälkeen. Ei se lukio millään lailla tee susta parempaa ihmistä, mutta silti se on valtavan hyvä ja tärkee koulu. Mietin itseäni 18-vuotiaana ja en todellakaan tiennyt, mihin ammattiin halusin silloin. Vastavirtaan nyt joutuu nykyaikana uimaan jokainen omilla aivoillaan ajatteleva. Elämä ei muutu sen helpommaksi, mitä vanhemmaksi tulee. Melkein päinvastoin. En oikeastaan vieläkään itse tiedä, mitä oikeasti haluaisin tehdä työkseni, vaikka nykyistä uraa on takana yli 10 vuotta - onneksi on ne lukiopaperit taskussa, niin voin vaikka hakea eläkepäivillä yliopistoon jotain opiskelemaan, jos silta tuntuu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tottakai lopettaminen tuntuisi järjettömältä, jos oikeasti olisin kaksi vuotta kunnolla käynyt. Jäi tosta mainitsematta, että mulla on viimevuodelta todella vähän kursseja, tältä vuodelta ehkä pari läpi saatua, koska en ole palauttanut töitä tai olen ollut liikaa poissa. Tällä tahdilla ei vain saada lukiota edes neljässä vuodessa läpi. Mä ymmärrän sun pointtisi, mutta joskus aikuisena jos haluan niin voin suorittaa aikuislukion, jossa on paljon ilta- ja etäkursseja. Tällä hetkellä tosta lukiosta ei vaan oikeasti tule mitään, ei ole järkeä roikkua siellä vielä paria vuotta ja lähteä surkea todistus kourassa. :D

      Delete
  3. Anonymous8/2/14 20:38

    Ei kai sun nyt tässä vaiheessa olis kannattanu lopettaa, kun käytännössä enää pelkät kirjotukset jäljellä tän kevään jälkeen. Vaikka siinä onkin uurastusta niin voin sanoa, että kun kerran oot jo suurimman työn rehkinyt niin loppuun asti vaan! Sittenhän voi hakea käytännössä minne vaan kun on ylioppilastodistus kädessä ja vaihtoehtoja on paljon enemmän kun kokki- tai parturi-kampaajalinja. Mutta tsemppiä sulle valitsemallesi tielle :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuten mä aiempaan kommenttiin vastasin, mun ei ole järkeä käydä koska suoritettujen kurssien määrä on niin vähäinen. Alkuun suunnittelin joka tapauksessa käyväni neljässä vuodessa, mutta tällä kurssimäärällä ei siihen pystytä. :D Ja hyh ajattelen kauhulla kirjotuksia, ei mun keskittymiskyvyllä istuta montaa tuntia kirjottamassa kun tavalliset kokeetkin on yhtä tuskaa. .D

      Delete
  4. Ihana toi banneri & aivan ihana ulkoasu muutenkin!! Tykkään ihan sikana!*.*

    ReplyDelete
  5. Anonymous11/2/14 19:17

    Tuli vaa tässä tämmönen pointti mieleen noista aikasemmista, että jos ei meinaa lukio napata, niin tuskin sitä sitten yliopiston kaltaista opiskelua haluaa/jaksaa :D Kaikista ei filosofian tohtoreita tule. Amiksessakin on semmonen kummajainen olemassa kuin kaksoistutkinto, jos se ylioppineisuus polttelee. Anteeksi hirvee päteminen!
    Tän tekstin perusteella kuulostaa, että just amis tmv ois enemmän se sun juttu :) Oot vielä nuori, etkä menetä mitään vaikka lukio nyt kesken jäiskin!

    Itteä vaa naurattaa, että nuo lukiopaperit ois joku metriitti vieläkin :D Työnantaja ei niitä kysele, vaa arvostaa ammattitaitoa ja motivaatiota ennemmin.

    Ei muuta ku tulta päin ja tsemppiä sulle! :)

    t. ikuinen amis ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo pari frendiä on yliopistossa, hyi ei ikinä. :D En selviäis sitten yhtään. Tuskin jaksan kaksoistutkintoakaan, mutta kiitos silti ehdotuksesta. :) Joo todellakin, mitä kavereilta kuullut amiksesta niin huhhuh miten helpolta kuulostaa.

      Joo musta tuntuu kans, vaikkei moni sitä suoraan sano niin kyllä sen vaan huomaa. :D

      Kiitos kovasti!

      Delete

Mini Rage Face Vendetta Smiley