Friday, July 18, 2014

Helleasua ja mietteitä vegaaniudesta

Ihanaa olla nyt vaan pari päivää kotona. :) Oon ollut niin paljon menossa mikä sekin on tottakai kivaa, mutta niin on myös kunnon yöunet ja rentoutuminen! Eilen päivällä nähtiin Liinan kanssa pitkästä aikaa ja jammailtiin mm. We The Kingsiä ja Marina and the Diamondsia. Illalla mentiin Mikon kanssa katsomaan TNT:tä On the Rocksiin, oli tosi jees keikka!

Haha hassua, molemmat on tyyliin mun parhaita kavereita ja molemmilla on syndet tällä viikolla. :D Mulla ei ole muuten oikeen ikinä ollut sellasta yhtä pysyvää parasta kaveria, tälläkin hetkellä jos on pakko nimetä niin mulla on kolme parasta kaveria. Niiden kanssa mä vietän eniten aikaa ja ne on jokainen omalla erilaisella tavallaan ihania ihmisiä. Kuitenkaan me ei olla mikään porukka, joka on vain hyvä asia. Usein etenkin tyttöporukoissa tulee aina jotain draamaa ja sellasta, oon huomannut miten paljon kivempaa on kun parhaat kaverit on ns. erillään. Silloin voi myös angstata muista kaverijutuista kun frendit on ns. puolueettomia. Tottakai mulla on lisäksi paljon kavereita ja tuttuja, ja niiden kanssa tulee hengattua porukalla joka on tietenkin myös oikein kivaa. :)

Mä olen lukenut paaaljon kaikkia vegaanijuttuja ja olin semi järkyttynyt ettei esimerkiksi kaikissa kouluissa tarjota vegaaniruokaa. Kuulemma Nurmijärvelläkään ei olisi saanut silloin kun siellä koulussa olin, vittu mitä paskaa. Miksei koko kasvisruoka voi olla suoraan vegaanista?

Törmäsin pariin naurettavaan väitteeseen miksei vegaaniruokaa tarjota, väitettiin ettei se ole hyväksi nuorelle ja että siitä saa puutostiloja koska ei saa esimerkiksi B12-vitamiinia (jota kyllä saa esimerkiksi soijamaidoista). Vegaanisesta ruokavaliosta saa oikein koostettuna kaikki tarvittavat ravintoaineet, tosin mitä nyt keskusteluja luin niin monissa paikoissa keittiöhenkilökunta oli ihan pihalla vegaanisesta ruokavaliosta.

Onneksi asiat kuitenkin muuttuvat kokoajan parempaan suuntaan vegaanien lisääntyessä (eh eh), toivottavasti nykyään asiat olisivat edes hieman paremmin, toi keskustelu mitä luin oli nimittäin pari vuotta vanha. Jos kuitenkin joskus kun menen opiskelemaan ei mulle tarjota vegaaniruokaa niin taidan lähteä tapaamaan lääkäriä ja satuilemaan kananmuna- ja maitoallergian itselleni. Perseestähän se on kusettaa koska on ihmisiä jotka ovat oikeasti allergisia, mutta koska verorahoistahan kouluruokailu kustannetaan niin silloin se pitäisi tarjota myös kaikille, vegaaniruoka kun ei ole edes kalliimpaa.


Mä yritän aina etten olisi sellainen ärsyttävä kasvissyöjä, mutta välillä menee totaalisen hermo tähän suomalaiseen lihanmättämiskulttuuriin ja lihansyöjien idiootteihin asenteisiin. :D Ei sillä että kaikkien pitäisi olla kasvissyöjiä, arvostan kovasti jo sitä jos joku sanoo syövänsä liharuokien lisäksi myös kasvisruokia, monilla kun on pakkomielle saada lihaa joka aterialla.

Mutta joo. Tämän näköisenä hiihdin eilen Stadissa, toi nudetoppi on tosi kiva rusketuksen kanssa, muuten hukkuisi liikaa ihonväriin. Olen muuten edellisissä kuvissa aivan yhtä ruskea, valotus vain on erilainen.

Mun aivan ihana kukkakello tuli eBaysta pari päivää sitten, mulla on samanlainen myös turkoosina! Hintakaan ei kirpaissut, oisko ollut jotain alle kahden euron luokkaa. Mä mietin usein just jostain Kiinasta tilaamisen eettisyyttä, mutta toisaalta samoista paikoista noi vaatekauppojen kuteet tulee, hinta vaan on moninkertainen ja rahat menee ruotsalaisille välikäsille.


Eipä mulla muuta tällä kertaa, nyt otan popparit kouraan ja laitan Breaking Badin pyörimään! Heihei ja nauttikaa helteistä. :)

16 comments :

  1. vau mikä asu, oot mielettömän kaunis ja tuo toppi on ihana, tosiaan korostaa rusketusta tosi kivasti! :3 ja tuo kello, oioi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apuaa kiitos kovasti! :3 Toi kello kyllä on oikein ihana munkin mielestä. :3

      Delete
  2. Minustakin kieltämättä on vähän hassua, että jos olet kasvissyöjä sen takia, että vastustat tehotuotantoa, käytät silti maitotuotteita ja kananmunia. Ihan yhtä lailla maidon/munien takia eläimiä pidetään vankeudessa, ja silloinhan se on parempikin että liha otetaan niistä. Näin elukasta saadaan kaikki hyödykkeet irti (Meinaan siis, että olisi typerää pitää lehmiä maidon takia ja kun ne kuolee ruhot heitettäisiin vain pois).

    Ymmärrän kuitenkin myös sen miksei vegaaneja olla: se on paljon kalliimpaa kuin kasvisruokavalio. Maitolitra on halvempi kuin mantelimaito, ja protskut saa niin paljon helpommin raejuustosta ja rahkasta, kuin että alat mättämään soijaa ja ruusukaalia. Näin opiskelijana en voisi kuvitellakaan vegaaniruokavaliota tähän taloustilanteeseen.

    Vegaanisafka on kyllä herkkua, ja olisi upeaa jos pystyisi joku päivä jättämään kaiken eläinperäisen. Mut ulkonasyöminen vaikeutuisi huomattavasti silloin, harvasta normiraflasta saa tosiaan vegaanista ruokaa :P :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niin on, mutta toisaalta jos on edes kasvissyöjä niin hyvä sekin. :)

      Itseasiassa vegaaniruoka ei ole muuta kuin maidon yms osalta kalliimpaa, jopa halvempaa kuin sekasyöjän ruokavalio (koska liha maksaa). Mä en pahemmin käytä mitään maitoja tai ruokakermoja mun kokkaamisissa, joten kyllä väitän että edullisemmaksi tulee, koska esimerkiksi pavut on tosi halpoja. Maitoa käytän vaan kahvin kanssa, joten sitä kuluu vähän. :)

      Niin no mulla harvemmin on rahaa edes syödä ulkona, joten ei sinänsä haittaa. :D

      Delete
  3. Jaan ärsytyksen koulujen kasvissafkojen suhteen... Tosin, vegaanius niin kärjistettynä ruokavaliona vaatisi henkilökunnalta huomattavasti enemmän vaivannäköä kuin pelkkä perus vegemuona, jonka voi monina päivinä vääntää paljolti samalta pohjalta kuin tavallisen kouluruuan. Koulusafkan hinta vaihtelee myös semi paljon kunnittain, ja kaikilla ei vaan ole resursseja (rahaa tai osaavaa henkilökuntaa), joilla tarjota edes perus kotiruokatasoista "normaalia" kouluruokaa. Joten, oon samaa mieltä siitä, et ois enemmän kun kiva saada vegaaniruokaa koulussakin, mut tajuun ettei se oo välttämättä aina ihan niin yksinkertasta.

    Mulla menee kans ajoittain hermo sekasyöjien asenteisiin kasvissyöntiä kohtaan... Harvemmin ainakaan itse pidän ruokapöydässä mitään "hyi tiesiks et pihvis on joskus ollut elävä olento omgomg!!1" -moraalisaarnoja, joten turha myöskään lihansyöjien on irvailla kasvisruokailijan pöperöistä :'D Argh, ei asioiden tarvis olla aina niin mustavalkoisia. Mut hei tosi kiva postaus taas! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. No en mä nyt tiedä, taisiis ainakin mun henkilökohtaisen ruuanlaittokokemuksen perusteella vegesafkat on paljon helpompia ja nopeampia tehdä kuin liharuuat. :D Ei se nyt ole hirvittävän vaikeaa tehdä esimerkiksi jotain papukastiketta, kyllähän vegaanit voi perunaa/pastaa/riisiä syödä mitä muutkin. :)

      Kouluruuan taso on kyllä mun mielestä ihan järkyttävää shaibaa melkeen aina, eipä kyllä ole pariin vuoteen tullut edes syötyä kouluruokaa lyhyiden päivien takia. Tulevaisuudessa mä kuitenkin uskon asuvani omassa kämpässä jolloin mun on pakko syödä koulussa rahan takia. :D

      Joo älä vaan. :D Ja just monien (etenkin miesten (anteeksi sukupuolijaeottelu mutta tämä perustuu ihan mun käytännön kokemuksiin)) asenne, ettei kasvisruoka voi olla ravitsevaa ja joka aterialla on pakko syödä lihaa. Mut hei kiitos! :)

      Delete
  4. tosi kiva postaus! oot oikeessa tossa kaveri jutussa ja myös tuossa vegaani asiassa:)

    mrsglamorouss.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Varmasti tulevaisuudessa vegaaniruokaa saa joka paikasta! Ite kun opiskelin kokiks (jätin kesken), nii meille opetettiin kaikki allergiaruuista eri vegaani ymym ruokiin asti. Suurkeittiöllä koulussa ollessa jouduttiin kas vegaaniruokaa iha tekemään yhdelle meijän luokkalaiselle. :) Ei se vaikeeta ole, joten en ymmärrä, miksi sitä ei tarjota salla tavalla kuin muitakin ruokia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toivotaan! :) Noni hienoa, tosin monet koulun keittiöissä työskentelevät on ikänsä puolesta käynyt koulunsa niin kauan aikaa sitten, ettei niille välttämättä ole opetettu mitään vegaaniudesta. Joo oon samaa mieltä, se ei todellakaan ole vaikeaa. :D

      Delete
  6. Mä olen itse lakto-ovo-vegetaristi ihan terveydellisistä syistä (jos mulla olisi suurempaa eettistä taustaa kasvissyönnille, olisin varmaan vegaani) ja kannatan kasvisruokien lisäämistä kaikkien koulujen tarjontaan, mutta jollain tavalla kyllä ymmärrän, miksi vegaanista ruokaa ei peruskouluissa ja toisella asteella vielä kautta maan tarjota, tai miksi sanotaan, ettei vegaaninen ruokavalio ole hyväksi nuorelle.

    Kyse ei ole siitä, etteikö vegaanisesta ruoasta olisi todella hyvin saatavissa kaikki mahdolliset ravintoaineet (ja varmuudeksi voi jotain ottaa purkistakin, kuten nyt sen B12 jos sen saannin riittävyys huolettaa), mutta sekasyöntikulttuurissa, jossa täysin kasviperäinen ruoka on vielä monen mielestä outoa ja eksoottista, vaaditaan tosi paljon omaa aktiivisuutta ja tietoa, jotta siitä ruokavaliosta todella tulee terveellinen. Ja sitten vaaditaan vielä kykyä ja halua opetella elämään sen ruokatietämyksen puitteissa ja tarvittaessa "siedättämään" itseään uusiin ruokiin. Tiedän erään vegaanin, joka ei käytä lainkaan papuja, koska ei pidä niistä, vaikka tietää hyvin, että ne olisivat tärkeä osa ruokavaliota.

    Pointti on ehkä siinä, että nuoren ihmisen tulee herkästi kokeiltua ja heittäydyttyä erilaisiin aatemaailmoihin, jolloin kyllä saatetaan olla koko sydämellä julistamassa tehotuotannon epäkohtia, mutta unohdetaan, että omasta hyvinvoinnista pitäisi myös huolehtia. Ei välttämättä edes tajuta, ettei vegaaniseen ruokavalioon siirtyminen ole sama asia kuin kaiken eläinperäisen jättäminen pois ruokavaliosta: suomalaisen täytyy monesti ottaa mukaan myös aivan "uusia" tuotteita, kuten soijatuotteet ja kasvimaidot. Tottakai on paljon niitäkin nuoria, jotka tiedostavat tämän alusta alkaen, mutta riski tietämättömyyden takia syntyviin puutostiloihin vielä kasvavilla ja kehittyvillä nuorilla on niin suuri, että ymmärrän, miksi vegaaniruokaa ei ole haluttu kouluissa tarjota. (Tosin ei mielestäni olisi pahitteeksi, vaikka toisinaan jauhelihapihvi olisikin soijarouhepihviä jne. ihan vaan siksi, että kasvatetaan nuoria monipuoliseen ruokavalioon ja ennakkoluulottomaan syömiseen.)

    Mutta hei, yliopiston ruokaloista löytyy ainakin Tampereella todella hyviä kasvisruokia, myös vegaanisia! :) Korkeakouluissahan ruoka maksaa opiskelijalle, mutta koska Kela tukee opiskelijaruokailua, se on tosi halpaa. Keittoateria salaatteineen ja leipineen saattaa maksaa alle 2 euroa. Joten yliopistoon tai ammattikorkeaan nauttimaan hyvistä kasvisruoista! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mä ymmärrän hyvin pointtisi, mutta tuskin kukaan vegaaniudestaan luopuu vaikkei koulussa vegaaniruokaa tarjottaisi. Silloin on kuitenkin parempi että vegaanista ruokaa on tarjolla, kuin että vegaani joutuu olemaan syömättä tai syömään pelkkää pastaa/perunaa/riisiä.

      Olet ihan oikeassa että nuorena tulee heittäydyttyä milloin mihinkin ja unohdettua oikeasti perehtyä asioihin. Mulla itselläni oli kuitenkin jo 5-luokalla kun ensimmäisen kerran sanoin haluavani kasvissyöjäksi, jonkinlainen käsitys siitä mitä sen lihan tilalla kuuluu syödä. Ehkä siksi mä en tule ajatelleeksi tollaisia asioita, koska mulle nää jutut on olleet aika itsestäänselviä ennen kuin ryhdyin edes kasvissyöjäksi. :)

      Okei. :D En nyt usko että oon ihan heti yliopistoon tai ammattikorkeaan menossa, kun on vielä toisen asteen koulutuskin käymättä :D

      Delete
  7. Anonymous19/7/14 14:44

    Hei tee postaus siitä TNT:n keikasta! Settilistan kera :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei mul oo siit postauksen vertaa kerrottavaa. :D Ihan perus keikka, mulla ei oo ees kuvia. Settilistatkin näkee netistä. :D

      Delete
  8. Ihastuin tohon sun kelloon! Niin kaunis! :)

    ReplyDelete
  9. Aww mikä banneri ja ulkoasu, aivan ihana! :3 ja toi sun kello on kyllä tosi nätti!

    ReplyDelete

Mini Rage Face Vendetta Smiley