Friday, July 4, 2014

Se on pizza eikä pitsa.



Yhyy noi mun suosikkiplehat hajosi. Onneksi niistä irtosi vain sellanen ruuvi joka pitää sangan kiinni tossa etuosassa, joten sen saa korjattua. Mulla on ollut jo pitkään mielessä hankkia sellaset tietynlaiset lasit noiden kaveriksi, mutta en ole nähnyt niitä kaupoissa sitten kevään, vaikka suosittu malli kyseessä onkin.

Mainitsin viimepostauksessa mun alelöydöistä, tästä asusta hame, huivi ja laukku ovat alennusmyynneistä bongattuja. Mulla on ollut pitkään tarvetta isommalle laukulle, se ruskea mitä yleensä käytän kun ei syö tarpeeksi tavaraa. Vaalean farkun väristä hamettakin olen kuolannut jo pidempään vaikken nyt varsinaisesti sellaista tarvitse. Huivi oli vähän heräteostos, mutta toisaalta piristää kivasti sen ainaisen mustan sijaan.

Keskiviikkona käytiin Auran kanssa pizzalla Sky Expressissä, joka on tyyliin paras pizzeria hinta-laatusuhteeltaan ja sijaitsee vieläpä ihan Kampin vieressä. Safkaamisen jälkeen käytiin ottamassa mulle kaksi uutta reikää korviin Forumin Kullassa, hintaa noilla oli yhteensä 24 €. Jostain muualta sais varmasti halvemmalla, mutta oon tuolla ottanu kolme aiempaakin joten menin mieluummin tuttuun paikkaan. Mulla on siis nyt vasemmassa korvassa 4 reikää ja oikeassa 3. En millään malta odottaa noiden parantumista, jotta pääsen käyttämään kaikkia kivoja koruja. :3

Btw, mä vihaan sitä kun joku kirjottaa "pitsa". Niinkuin mun frendi joskus hyvin kuvaili, "pitsa" kuulostaa joltain Saarioisten roiskeläpältä, kun taas "pizza" aidolta ja maukkaalta italialaiselta pizzalta. Toi on jotenkin niin turhaa, että kaikki vierasperäiset sanat pitää väkisin suomalaistaa. :D


Mä olen tässä jo jonkin aikaa miettynyt vegaaniksi ryhtymistä. Jaa niin miksi? Koska lihan lisäksi muidenkin eläinperäisten aineiden, kuten maitotuotteiden tuotanto on aika pyllystä. Tavallisen ruuan kanssa tämä tulee olemaan helppoa, koska mä en kokatessa käytä juuri ollenkaan eläinkunnan tuotteita muutenkaan. Hankalaa tästä tulee esimerkiksi herkkujen kohdalla. Monet mun suosikkikarkit sisältävät liivatetta tai eläinperäisiä lisäaineita. Toisaalta, ei se mun mahdollinen tuleva vegaanius kaadu siihen jos joskus ostan karkkeja joissa on liivatetta, tai sipsejä joissa on eläinrasvaa. Kyllähän mä luen itseni ei-tupakoitsijaksiki, vaikka muutaman kerran vuodessa tuhoan pari syöpäkäärylettä silloin kun olen juomassa.

Mä olen kuitenkin vielä aika pihalla näistä vegaanijutuista, joten otan mielelläni vastaan neuvoja! Jos jollain teistä on tiedossa joitakin hyviä vegaanisivuja/blogeja, niin laittakaa linkkiä tulemaan. :)


16 comments :

  1. Wau, jos vaan yhtään löytyy malttia tuohon vegaani homman niin rupea ihmeessä ! Mä itse olen todella huono syömään mitään vihreitä, joka on tosi huono juttu. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana olen pikkuhiljaa alkanut opettelemaan, mutta 18 vuoden liha ja roskaruoka painotteisen elämän jälkeen se ei ole mikään helppo juttu :) Kirjoitat todella rennosti ja sulla on ihana tyyli ! Tykkään
    -Tanja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasvikset on ihania, vaikka kyllä mullekin roskaruoka maistuu paremmin kuin hyvin. :D Mutta hienoa että oot saanut opeteltua parempia ruokatottumuksia, ei varmasti ole helppoa. :) Ja kiitos kovasti, kiva kuulla!

      Delete
  2. Anonymous5/7/14 01:37

    Joskus matikan tunnilla kehitin sellasen kaavion että pitsa= täytteiden määrä > laatu ja pizza= täytteiden laatu > määrä :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahhahhah. :D Toi on kyllä niin totta, perinteinen suomalainen "pitsa" on just sellanen missä on kilokaupalla pahoja täytteitä. :Ddd

      Delete
  3. Anonymous5/7/14 12:19

    Mun mielestä on typerää, että on väkipakolla käytettävä elementtejä muista kielistä, kun asian saisi ilmaistua ihan suomeksikin. Btw on muuten esimerkki sellaisesta ilmaisusta, jota kenenkään ei pitäisi käyttää tekstareita ja Twitteriä lukuun ottamatta millään kielellä kirjoitetussa tekstissä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. No mun mielestä on typerää vääntää väkisin kaikista sanoista suomalainen versio. Tottakai tämäkin on hyvin pitkälti tottumiskysymys, jos on koko ikänsä tottunut käyttämään sanaa "pitsa" niin ei sitä koe ongelmana. Eikä se nyt mullekaan elämää suurempi asia ole, kunhan nyt avauduin.

      Miksi ei saisi käyttää kyseistä ilmaisua? :D Ei mulla ainakaan tule mieleen mitään vastinetta kyseiselle ilmaisulle suomen kielestä. Ei kaiken kirjoitetun tekstin tarvitse olla asiallista ja kirjakielistä, kunhan on kielioppi suurinpiirtein hallussa.

      Delete
  4. samaa mieltä tossa pitsa-pizza asiassa, haha :-D ja vegaanius kiinnostaa muakin, mutta karkkeja en vois jättää kokonaan... oon ottanut projektikseni myös selvittää, miten saisin valmistettua mahdollisimman hyvää vegaanifetaa - fetajuusto on nimittäin ainoa maitotuote jota vielä käytän säännöllisesti ja josta luopuminen ahdistaa kovasti!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha jee, välillä tuntuu et oon ainoa ihminen ketä toi haittaa. :D Joo mullakin tulee olemaan vaikeeta joidenkin karkkien kohdalla, mutta onneksi on monia jotka sopivat myös vegaaneille. Tottakai tossa on kanssa et mihin sen rajan vetää, että haittaako itseään esimerkiksi ötököistä valmistettu punainen väriaine tmv. Fetajuusto on kyllä taivaallista ja sitä mullakin tulee ikävä. :( Mut hei jos et pysty siitä luopumaan niin onhan sekin jo hieno juttu jos olet muuten vegaani!

      Delete
  5. Ensinnäkin, taas tosi kiva asu! :)

    Mut niin, muakin on pitkään kiinnostanut kokeilla vegaaniruokavaliota, ja oon miettiny et näin kesällä voisikin semihelposti ottaa vaikka jonkun kk:n testijakson ja kattella kuin sujuu. Toisaalta mua tavallaan ärsyttää kaikki "äärijutut", ja veganismihan periaatteessa tarkoittaa, ettei "saisi" käyttää yhtään mitään eläinkunnan tuotteita (hunaja, lisäaineet, joidenkin mielestä myös nahka).
    Lopetin itse joskus 8lk kanan ja lihan syönnin (siinä samalla myös sen liivatteen, kun karsin ruokavaliota tälleen "eläimittäin" ), niin muutos ei olisi edes kauhean radikaali. Nykyisin kun vielä on olemassa paljon maitotuotteita korvaavia kaura- ja soijavalmisteita jne, vegaanina safkaaminen ainakin kotioloissa olisi varmasti lähinnä vaan tottumiskysymys.

    Voisin jauhaa aiheesta vaikka millaisen romaanin.. :D Mutta hei tsemppiä sulle jos päätät vegaaniutta kokeilla, sivuista en osaa vinkata muuta kun perus vegaaniliitto.fi:n, mutta siellä oot varmaan jo seikkaillutkin. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos!

      Joo oon samaa mieltä, muakin ärsyttää yleensä kaikki äärijutut ja ehdottomuus. Toisaalta, tottakai voi yleisestiottaen olla vegaani vaikka joskus jotain käyttäisikin. En mä aio olla 100% ehdoton esimerkiksi herkkujen suhteen, vaikka tottakai niissäkin eläinperäisiä aineita pyrin välttelemään.

      Mäkin olisin halunnut lopettaa edes punaisen lihan syönnin joskus seiskalla, mut koska vanhemmille ei käyny niin jäi sit vaan haaveeksi se. Ja joo mitä nyt kattelin niin kokkaaminen tulee tosi helpoksi, mä vaan harvemmin väsäilen mitään kummosia ruokia, pitäis kyl opetella. :D terveisin suosikkiruokani on pussillinen (okei tuore on aina parempaa) keitettyä parsakaalia runsaalla suolalla.

      Ja hei mulla vähän sama ongelma, mut kiitos vielä! :)

      Delete
  6. mä oon vähän samalla kantilla ton täysirtautumisen kanssa. puhun itestäni niin että oon vähentäny (okei ei tää nyt oo sama asia kuin lopettaa kokonaan) ja arkisin poltan ehkä max 5 röökiä viikossa, kun ennen meni saman verran jo päivässä. kuitenki alkoholia juodessa saataa helposti mennä puoltoist askia jos koko illan pömpöttelee. siltikin oon vähentäny. mun mielestä on hienoa jos joku pystyy olla vegaani, mut ei kukaan pakota lopettaa kaikken eläinperästen tuotteiden käytön. jos tekee mieli karkkia missä on liivatetta tai jotain muuta nii antaa mennä vaan :-) sama tupakassa et voi sitä olla lopettanu, poikkeus vaan vahvistaa säännön ;) ja samalla linjalla mennään vielä, mua rupee puistattaa välillä ku nään jonkun mainoksen 'uusi pitseeria avattu', ei näin! kiitos ja aamen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hienoa että oot vähentäny! Oon samaa mieltä, mua vaan eniten mietityttää että jotkut "true-vegaanit" kitisee kuinka en ole oikea vegaani jos joskus syön liivatekarkkeja. :D

      Delete
  7. Anonymous13/7/14 12:21

    Hei mahtavaa! Vegaanius on kyllä
    Itsellenikin ollut paras päätös pitkään aikaan:) vegaanihaaste.net, vegaanituotteet.net löytyy hyvin reseptejä ja ruokia joita vegaani voi syödä! Herkkujakin jää aika paljon , mitä voi syödä plus itsehän voi tehdä kaikkia hyviä herkkuja. :) kannattaa pyytää tuolta vegaanihaaste.netistä joku tutori, jolta voit kysellä jutuista, mitkä askarruttavat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei kiitos paljon! Tottakai herkkuja jää aika paljon, mä kun vaan en juurikaan pidä leivoksista tmv, mätän vaa karkkia ja sipsiä. :D toki mä pyrin olemaan syömättä liivatekarkkeja mutta joskus on pakko sortua, koska monet mun suosikkikarkit lukeutuu niihin. :D

      Delete
  8. SIIS AH IHAN MAHTAVAA ET JOKU MUU YMMÄRTÄÄ TÄTÄ TUSKAA! En voi tajuta, miks pitää kirjottaa pitsa kun voi kirjottaa pizza. Herranjumala. Kiitos ja aamen. :D

    ReplyDelete

Mini Rage Face Vendetta Smiley