Friday, October 2, 2015

Montmartre


Kävin viime viikolla parin suomitytön kanssa tutustumassa Montmartren kaupunginosaan. Me aloitettiin meidän kierros Moulin Rougen edestä, Blanche -nimiseltä metropysäkiltä. Sieltä lähdettiin kävelemään ylämäkeen vieviä teitä kunnes lopulta päädyttiin Sacré-Cœurin basilikalle (kuva alla). Tuli käveltyä kaikkia pieniä ja nättejä kujia pitkin, eikä ylämäkikään mitenkään pahalta tuntunut. Kuvattavaa olisi etenkin ylöspäästyä ollut vaikka kuinka, mutta sateinen ilma sai mut pitämään kameran aika pitkälti laukussa. Montmartre on mun mielestä ehdottomasti tutustumisenarvoinen paikka jos Pariisiin sattuu.

Sacré-Cœurilta on aika hieno näkymä Pariisin ylle. Kaverin mukaan noilla portailla istuu viikonloppuisin nuoria hengaamassa ja juomassa, tälleen vinkkinä jos pussikaljottelu Pariisissa kiinnostaa haha. Täällä siis ei ole ainakaan mun havaintojen mukaan samanlaista puistoryyppäyskulttuuria kuin Suomessa, vaikka kyllä nuorille muuten alkoholi maistuu yhtä lailla kuin Suomessakin.


Mulla on meinannut iskeä pieni kriisi. Ensimmäinen kuukausi takana, asiat ei enää ole niin uusia ja jänniä, vaan niistä alkaa tulla arkea. Samankaltaisista kokemuksista mä olen tosin lukenut muiltakin, joten kyllä tää menee ajan kanssa ohi. Ensimmäiset koti-ikävän tunteet ovat myös iskeneet, ja mä olen oikeasti alkanut kaipaamaan joitakin asioita Suomesta. En nyt mitenkään kovasti, mutta jonkinverran. Elämä on siis täällä oikein kivaa ja ihanaa, mutta tottakai sitä kotoakin kaipaa joitakin asioita.

Mua on myös hieman ahdistanut alkanut kielikurssi. Oon helposti meidän ryhmän huonoin, koska kaikilla muilla on jonkinlaista taustaa ranskan opiskelusta, vaikka kyseessä onkin aloittelijaryhmä. Mua myös ärsyttää suunnattomasti, että luokassa puhutaan vain ja ainoastaan ranskaa, myös kaikki monisteet mitä saadaan on pelkästään ranskaksi (koulussa jossa mä olen ei käytetä kirjoja). Tästä aiheutuu ihan hitosti ylimääräistä vaivaa kun pitää jokainen uusi sana kääntää Google Translatorilla jotta pystyy mitään tehtäviä tekemään. Verbit käy ihan hyvin ilmi opetuksesta, mutta substantiiveja ja adjektiiveja saattaa monisteissa vilistä useampi uusi.

Sanon vaan että olisi ihan hitosti helpompaa jos monisteissa olisi sanat myös englanniksi. Ilmeisesti tässä tyylissä on kuitenkin ideana se, että uuden kielen opettelu kannattaa tehdä oman äidinkielensä kautta, ja luokassa on niin monesta eri maasta tulevia ihmisiä, että olis ihan mahdotonta tuottaa jokaiselle monisteet omalla äidinkielellään. Kuitenkin, se helpottaisi mun mielestä silti opiskelua jos monisteissa olisi myös englanniksi, tai jos paperin reunassa olisi edes ranska - englanti sanasto kaikista uusista tunnilla käytettävistä sanoista.





2 comments :

  1. Upeita kuvia! Onko tullu vastaan vielä sellasta mistä et olis tykänny tms? :D Enjoy your stay, ranskan ääntämys taitaa olla aika mielenkiintosta opittavaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! Hmm, just nyt eniten mua ehkä ärsyttää se miten supermarkettien kassat on sellasia lyhyitä ja pieniä, että niihin mahtuu vain yksi ihminen pakkaamaan kerralla, lisäksi kassat on muutenkin paljon hitaampia kuin Suomessa. En myöskään tykkää näiden auttamattoman surkeasta sipsi- ja karkkivalikoimasta, entisenä sipsiaddiktina toisaalta ihan hyvä niin ei tule mussutettua niin paljon, etenkin kun pakkauskootkin on pienempiä. :D Ja joo, ranskan ääntäminen on hankalahkoa koska ainakaan vielä en osaa lähes yhtään päätellä jos näen kirjoitettua teksiä, lisäksi ranskassa on monia äänteitä mitä esimerkiksi suomessa ja englanissa ei ole.

      Delete

Mini Rage Face Vendetta Smiley