Monday, December 14, 2015

Au pairin pahin painajainen osa 1

"Hello Heidi. We would like to talk to you tonight at 7 pm."

Tuota yhtä kohtalokasta viestä lukuunottamatta mun reilun viikon takainen perjantai oli alkanut aika onnellisissa fiiliksissä. Olin viettänyt kivan illan ja nukkunut myöhään. Hidasta aamupalaa nautiskellessa mun mieleni kuitenkin valtasi pieni epäilys, vaikka tämänkaltaiset viestit olivatkin kohtuu normaaleja mun host perheen ollessa kyseessä. Vaikka mä olin alusta alkaen painottanut olemaan suora mun kanssa ja kertomaan heti jos teen jotain väärin, halusi mun hostmama silti aina välttämättä kutsua koolle virallisemman oloisen keskustelun. Tämä oli useimmiten ärsyttävää, koska sain esimerkiksi kuulla kahden kuukauden jälkeen että jätän viikatut pyykit väärään paikkaan.

Vaikka tuollaisen viestin saatuaan hiipii mieleen aina pieni epäilys pahimmasta, ei sitä silti osaa tosissaan ajatella. On varmaan sanomattakin selvää miten puun takaa seuraava lause tuli:

"Me ollaan tultu siihen päätökseen että ei enää aiota jatkaa au pairin pitämistä. Sulla on kaksi viikkoa aikaa lähteä".



Mitä. Helvetin. Vittua.

Meillä on sopimus kesäkuuhun asti. Sopimus, jossa lukee että sen voi perua vain vakavista syistä. Mun mielestä se ettei tarvitakaan au pairia koska lapset ovat niin vanhoja ei ole sellainen. Mä olen tehnyt kaiken sopimukseen kirjatun, enkä nyt kyllä keksi mitään suoraan itsestäni johtuvaa syytä miksi musta haluttaisiin eroon. Onhan toi totta, että 9-, 14- ja 16-vuotiaiden lasten perheessä ei au pairille hirveästi ole tarvetta, mutta kyllä mua silti kiinnostaa miten ihmeessä nää aikovat pärjätä. Täällä esimerkiksi vanhemmat työskentelevät parhaimmillaan yli kahdeksaan illalla, eikä 9-vuotias voi kävellä yksin koulusta kotiin.

Noh, se ei onneksi ole mun ongelma. Mun ongelma on tällä hetkellä löytää itselleni uusi perhe. Mulle onkin jo tullut onneksi kasapäin yhteydenottoja, ja tänään oisin tapaamassa toisen perheen ja huomenna skypetän kolmannen kanssa. Ensimmäinen kun ei mua halunnutkaan koska en puhunut ranskaa tarpeeksi. Eiköhän näistä kuitenkin joku nappaa, sillä Suomeen lähtemistä en vaan osaa nähdä vaihtoehtona. Mun elämä on tällä hetkellä täällä, mulla on täällä kasa uusia kavereita joita en vaan olisi valmis jättämään. Ja muutenkin, en mä nyt halua Pariisia jättää näin lyhyen ajan jälkeen.

Hankalaa tästä tekee vain tämä ajankohta, koska monet perheet lomailevat joulun aikoihin ja haluavat au pairin aloittavan tammikuussa. Alunperin luulin että mun pitäisi lähteä ensi perjantaina, mutta saankin olla sunnuntaihin asti. Sen jälkeen alkaa mitä todennäköisemmin kavereilla punkkaaminen ja hostellielämä. Harmi kun kaikki mun oman kämpän omistavat kaverit lähtevät itse pois täksi ajaksi, muutenhan mulla olis ollut helposti paikkoja joissa majailla. Kyllä mä kuitenkin selviän, makuusalitkaan ei kuulemma ole edes mitään pahoja.


Btw ostin pari viikkoa sitten ukulelen. Se oli mun etukäteisjoululahja vanhemmilta, on kyllä tullut soiteltua ja paljon! Se on jännä miten Suomessa skebaan ei jaksanut juurikaan koskea mutta ai että kun tuli tänne, niin kyllä alkoi houkuttamaan. Ukulele on ihan mainio vaihtoehto, lisäksi helppo kuljettaa joskus sitten Suomeenkin. Tuntuu myös niin ihanan helpolta usean kitaran kanssa tuskaillun vuoden jälkeen. :D

17 comments :

  1. Tsemppiä! En osaa ees kuvitella miten kauhea tilanne!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! On kyllä aika kauheeta, mut kyl tästä selvitään!

      Delete
  2. Tsemppiä uuden perheen löytämiseen! Asioilla on tapana järjestyä :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljon! Näin mäkin uskon :)

      Delete
  3. Paljon paljon voimia ja tsemppiä sinne!! En varmasti voi edes kuvitella miltä toi tuntuu... Mutta älä yritä etsiä virheitä itsestäs, siitä tulee vaan pahaa mieltä <3 Toivottavasti löytyy uusi hyvä perhe!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kovasti! Joo tuntui kyllä aika kauheelta alkuun, nyt lähinnä vaan ärsyttää kaikki säätö ja rahanmeno mitä tästä nyt tulee. Yritän, kuitenki tiedän että oon tehnyt työni hyvin jne. Toivotaan!

      Delete
  4. Voi kamala mikä tilanne, aika törkeää! Toivottavasti löydät uuden perheen pian :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. On kyllä! Etenkin tähän aikaan vuodesta, olisivat antaneet edes olla vuoden loppuun asti. Toivotaan. :)

      Delete
  5. Perheen vaihtaminen on ainakin oman kokemukseni mukaan stressavinta mitä koko au pair -vuonna voi tapahtua. Mä ehdin olla ensimmäisessä perheessäni Roomassa vain puolitoista viikkoa kunnes mulle sanottiin, että haluavat vaihtaa au pairia, ja sain vain 5 päivää aikaa löytää uuden perheen. Kaikki kuitenkin järjestyi enkä joutunut kotiin, joten tsemppiä valtavasti sulle, uskon että sullakin järjestyy kaikki loppujenlopuksi parhain päin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. On kyllä! Silloin Suomessa etsiessä ei ollut mitään hätää, jos perhettä ei olisi löytynyt en vaan olis lähtenyt. Nyt kuitenkin pelissä on paljon enemmän niin jännitys- ja stressitasokin on ihan eri. Huhhuh, no mutta hyvä että kaikki järjestyi sulla, eiköhän mullakin!

      Delete
  6. Voi harmi!! :( Toivottavasti löydät uuden perheen mahdollisimman pian, ja jos et niin tsemppiä niihin makuusaleihin!

    ReplyDelete
  7. Ihan törkeetä että ne teki sulle noin. Tsemppiä uuden perheen löytämiseen siellä, toivon että löytyisi mahdollisimman pian hyvä mesta sulle ! Ja sun asenne on ihan mahtava tossa hommassa. Siistiä ettet oo luovuttamassa.

    ReplyDelete
  8. Oliko heillä edes mitään perusteluja? Kuulostaa vähän oudolta :D Tsemppiä!

    ReplyDelete
  9. Huhhuh, sitä ei kyllä ikinä tiedä mitä aupairin elämässä tapahtuu! Muista vain ajatella, että vika ei ollut sussa ja perhe vain syystä tai toisesta päätti tehdä näin. Mä jouduin itse kanssa vaihtamaan perhettä nyt Espanjassa, mutta omista syistä. Mä muistan miten stressaavalta se tuntui, kun on yksin kaukana kotoa ja itse pitäisi hoitaa uusi katto pään päälle nopeasti. Onneksi on aina halpoja hostelleita, jos ei muuta. Ja kyllä sieltä uusi perhe löytyy aivan varmasti :) Jos haluut jutella toisen aupparin kanssa nii voit laittaa aina viestiä! Hurjasti tsemppiä!

    ReplyDelete
  10. Saman kokeneena toivotan kovasti tsemppiä! Ehin olla kaksi viikkoa au pairina Lontoossa ja tein enemmänkin kuin pyysivät ja kaikki oli todella epäselvää ja jos kysyin johonkin asiaan selvennystä niin suuttuivat tästä. Hostperhe oli ihan erilainen kuin millaisen kuvan antoivat aluksi. Mulle jättivät vaan kirjeen keittiön pöydälle, jossa sanoivat ettei au pair homma sovikaan heille eikä heillä ole aikaa vastata mun kysymyksiin ymsyms. Kirjettä lukiessa mietin just tuota että mitä vittua, olin tehny niin paljon hommia ja mun sopimus kanssa oli sovittu vielä pitkäksi ajaksi eteenpäin. Sit kun heille yritin jutella kirjeestä he suuttuivat siitä että halusin keskustella ja käskivät mut ulos seuraavana päivänä. Lopuksi vielä heittivät syytöksen (tälle saa sit nauraa) että olin kuulema syönyt viikossa 18 pakettia kaurakeksejä (yhdessä paketissa 20kpl keksejä). Yritin heille ihmeissäni selittää vatsaani taputellen että en tykkää kaurakekseistä enkä edes tiedä missä he pitävät keksejään...jälkikäteen mietin että kellä edes on kotonaan sellanen kasa keksejä ja totesin että luultavasti keksivät koko jutun päästään. Menin kavereille punkkaamaan ja kaverin hostperheen isä kävi jututtamassa mun hostperhettä ja kun tuli takasin niin totesi että mun hostperheellä ei taida olla kaikki päässä hyvin. Lopulta päädyin Suomeen oman perheen luo jouluksi, mutta muutan Lontooseen luultavasti takaisin jossain vaiheessa. Aluksi oli paniikki että mitä teen ja ärsytti koska tiesin etten ollu tehnyt mitään väärin (plus hostperhe ei maksanut lentoja mulle niinkuin oltiin sovittu) ja oon aina ollu rehellinen ja kiltti ihminen, nyt vaan naurattaa koko juttu. Tsemppiä sulle, kaikki ratkeaa kyllä niin kuin on tarkotus!!

    ReplyDelete
  11. Kuinkas tilanne etenee?

    ReplyDelete
  12. Anonymous10/1/16 16:35

    Löytyikö uusi perhe?

    ReplyDelete

Mini Rage Face Vendetta Smiley