Tuesday, April 12, 2016

Seine ja viiniä


Reilu viikko sitten sunnuntaina lämpötila hipoi kahtakymmentä ja aurinko paistoi minkä kerkesi. Mun Normandian puolella asuva suomikaveri oli tulossa Pariisiin ja meidän tarkoituksena oli jatkaa hylättyjen paikkojen tutkimista Goussainvillen visiitin jälkeen. Ei kuitenkaan bongattu mitään kovin läheltä joten vaihdettiin suunnitelmaa ja otettiin suunnaksi Seinen varsi viinipullon kera.

Kuten varmaan moni teistä tietääkin, on Ranska halvan viinin luvattu maa. Halvimmillaan olen ostanut pullollisen punaviiniä alle kahdella eurolla, ihan juotavaa sekin oli (ainakin mun epäsivistyneelle makuaistille). Tosin kuulemma paikalliset käyttävät halvimpia viinejä vain ruuanlaittoon joten tiedä sitten. Lupaan tehdä joskus tulevaisuudessa kunnon viinipostauksen hyvistä ja huonoista, mulla kun on puhelimessa jo pieni lista valmiina.


Seinen varrella istuminen on aika must-juttu Pariisissa jos sää sen sallii. Parhaat maisemat löytyvät mun mielestä Notre Damen eteläpuolelta, joka on muuten upean tunnelmallinen (ja romanttinen) kävelyreitti myös iltaisin. Toinen suosikkipaikkani on Eiffel-tornin kupeessa, josta löytyvät leveät ja loivat veteen vievät portaat, jotka ovat kuin tehty porukalla istumista varten. Kuitenkin istumapaikkoja löytyy ympäri Pariisia, joten näin turistivinkkinä jos kaupungilla kiertelyn lomassa haluaa istahtaa lepäämään tai vaikka syömään eväitä, kannattaa kavuta alas Seinen varrelle.


Perheessä sujuu edelleenkin tosi hyvin ja lapset on oikeasti aivan ihania. Mua myös kutsutaan mukaan kaikkialle, esimerkiksi viime viikonloppuna olin perheen kanssa niiden maaseudulla olevalla talolla. Nyt alkuviikko on tullut turisteiltua paljon kun mun kaveri on käymässä Pariisissa, haha tulee itsekin tehtyä monia turistijuttuja joita ei vain ole saanut aikaiseksi. Kiinnostaisiko muuten jos alkaisin jakamaan vinkkejä Pariisista? Ainakin musta on ihan huippua lukea aina "paikallisten" kokemuksia ja vinkkejä. :)

6 comments :

  1. Ihania kuvia <3 Kiva, että sulla menee hyvin perheessä :) Mä olisin ainakin tosi kiinnostunut kuulemaan hyviä vinkkejä Pariisiin just siiitä "paikallisen näkökulmasta".
    Oon Pariisissa käynyt kerran (4v sitten kielikurssin yhteydessä 2 päivää) ja pyörittiin just pelkästään niillä kauheimmilla turistialueilla. Reissun parasta antia oli Louvre ja Seine :D Reissumieltä ei kyllä kauheesti parantanut todella huonosti englantia puhuva ja sovinistinen opas :/ Mun on pidemmän aikaa tehnyt mieli käydä Pariisissa paremmalla ajalla ja oikeesti tutustua siihen kaupunkiin kunnolla ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! <3 Okei, laitan siis vinkkejä tulemaan! Voi apua, tosin on osakin niistä karmeimmista turistijutuista hienoja, mut se on aika ankeeta jos ei nää mitään muuta. Pari päivää on lisäksi ihan super vähän, ei siinä ehdi oikeasti melkein mitään. Huhhuh, huonon englannin nyt vielä sulattaa mutta että sovinistinen vielä lisäksi. :o No mut hei jos oot joskus tulossa niin laita viestiä, voin antaa vielä enemmän vinkkejä kuin mitä välttämättä blogista löytyy. :)

      Delete
  2. Oliskohan viinipostaus mitenkään mahdollinen ennen toukokuuta, oon sillon rantautumassa Ranskaan interreilin yhteydessä :D Samasta syystä Pariisi vinkit kuulostaa aivan loistavalta, anna tulla vaan! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. En kyllä millään ehdi saada tarpeeksi kasaan sitä ennen, en oo ehtinyt maistelemaan ja kirjaamaan ylös tarpeeksi monia. :( Ja hei en varmaan ehdi hirveästi enää vinkkejä kirjoitella mut toki voin niitä jakaa, et heitä vaan viestiä jos kiinnostaa! :)

      Delete
  3. Mua kiinnostaa käytännössä kaikki, Pariisi on kiehtova maa! Joten tee postaus vaikka paikallisista vessapaperirullista, luen sen silti innolla :D Ja edelleen kaipailen hurjasti lisää kuvia. Rakennukset on siellä tosi upean näköisiä ja varmaan oot niistäkin jotain kuvia napsinut, joten olis kiva jos jakaisit niitä :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okei, hyvä kuulla! Joo hei kiitos palautteesta, mulle on vaan käynyt kun nää rakennukset on niin arkipäivää etten nää niitä enää niin spesiaaleina. :D

      Delete

Mini Rage Face Vendetta Smiley