Saturday, May 28, 2016

Kun au pair sairastaa

Tää on just niin mun tuuria. Ensin kärsittyäni viikon unettomuudesta ja huonoista yöunista tulin sitten kipeäksi. Mulla meni reilu viikko ihan zombina, sain nukutuksi niin vähän että valveillaoloaikana olo oli ihan utuinen. Mä en jaksanut oikeasti tehdä mitään muuta kuin ruokkia itseni, katsoa Netlixiä ja käydä töissä. Ehkä ärsyttävintä on ettei tälle ollut mitään syytä! Ei stressiä, ei huolia, ei mitään draamaa elämässä. Parit ekat yöt laitoin uuden sängyn piikkiin vaikka toisaalta olin nukkunut ihan hyvin siinä aiemminkin. Unettomuus on siitä paha että mä alan aina stressaamaan sen takia tekemättä jääviä asioita mikä pahentaa tilannetta entisestään.

Tiistaina olo alkoi ehkä vähän helpottaa kunnes tadaa, keskiviikkoaamuna palelin kahden peiton alla kuumeessa. Yksi asia, jota mä inhoan au pairina olossa on se, että töitä on pakko tehdä kipeänä. Jonkun on vaan pakko hakea lapset koulusta ja vahtia niiden perään. Täällä vanhemmat eivät voi jäädä töistä pois yhtä helposti kuin Suomessa, eivät edes silloin kun ovat itse kipeinä. Mun nykyinen hostperhe on kuitenkin suhtautunut aivan ihanasti, eikä ole vaatinut hoitamaan muuta kuin pakolliset jutut. Esimerkiksi yhtenä päivänä hostisä sanoi että voin lähteä heti kotiin lepäämään vaikka lasten leluja oli vielä ympäri kämppää. Mun hostit ovat olleet myös ihanan kannustavia ja toivottaneet paranemisia, mikä on tuntunut tosi kivalta vaikken mitenkään pahasti kipeä olekaan. Luulisi että tälläinen käytös olisi itsestäänselvä asia, mutta kahdessa aiemmassa perheessä en ole tälläistä kokenut, vaikka olen ollut paljon pahemmin kipeä kuin nyt. On oletettu mun pesevän ja silittävän pyykit, käyvän ruokakaupassa ja kokkaamassa koko perheelle. Ensimmäisessä perheessäkin kun vanhin lapsi oli 16 joka olisi mun mielestä voinut ihan hyvin auttaa noissa mutta ei niin ei. Silloin tuli sellainen olo että ihan kun se ois mun syy että olen kipeänä.



Hieman huvittavaa että juuri kun aloitan terveellisemmän elämän niin tulen kipeäksi. Mä olen nimittäin alkanut panostamaan ruokaan, joka tosin mun pienellä palkalla vaatii kaikesta muusta tinkimistä. Olen alkanut muistaa ottamaan vitamiinit joka aamu, sekä juomaan sitruunamehua. Sitrunamehulla sanotaan olevan vaikka mitä terveysvaikutuksia, mutta mulle se on enemmänkin virkistävä aamurutiini. Ostin vähän aikaa sitten tuon söpön lasipurkin HEMA-nimisestä kaupasta, joka oli kuin pieni IKEA ilman huonekaluja. Mä puristan aina noin puolen sitruunan mehut illalla valmiiksi, lisään veden ja laitan jääkaappiin odottamaan aamua. Mulla on usein tapana jäädä lahnaamaan sänkyyn herättyäni koska en jaksa alkaa keittämään kahvia/mennä suihkuun/tmv mutta nyt kun tiedän että mun sitruunamehu odottaa valmiina söpössä lasipurkissa tekee mun mieli nousta paljon nopeammin. Ihan hassua miten pienillä asioilla voi olla niin positiivinen vaikutus elämään.

Olo alkaa jo vähitellen olla parempi mutta tää viikonloppu menee ihan rauhallisissa tunnelmissa, hyvää viikonloppua kaikille ja toivottavasti pysytte terveempinä kuin minä!

14 comments :

  1. Voi hitsi, paranemisia sulle! Ei varmasti ole kiva olla kipeänä ja töissä... tuo sitruunamehu on kyllä kiva idea, en itse ole koskaan tajunnut tuollaista kokeillakaan, vaikka esim sitruunalohkoilla kevyesti maustetusta vedestä oon aina tykännyt! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! Ei niin, mut onneksi nää lapset on tosi helppoja. :) Ole hyvä vaan vinkistä, mä tykkään itse just enemmän mausta niin puristan suoraan mehua.

      Delete
  2. Anonymous29/5/16 02:11

    Aamulla sitruunavettä ei pitäis juoda kylmänä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aijaa, miksi ei? Olisi kiva jos olisit viitsinyt jakaa perustelun kommentillesi.

      Delete
    2. Mä oon ymmärtänyt, että ne sitruunan terveelliset aineet liukenee paremmin jos on lämmintä vettä :)

      Delete
  3. Parane pian! <3 Ja ihana että ees tää nykyinen perhe suhtautuu normaalisti sairaana olemiseen. Mä ite en ollu au pair aikana ku kerran kunnolla kipee, ja sillon mun ei tarttenu ees hakea lapsia hoidosta tai mitään, vaan isovanhemmat hoitivat sen. Sain sairastaa rauhassa, mutta tiiän olleeni onnekas, koska moni au pair on just samassa tilanteessa ku säki että lapset on vaan pakko hakee ja niiden kanssa olla, vaikka oliskin kuumeessa tjsp…
    ps sitruunavesi on kyl ihan parasta, juon sitä itekin ain aamuisin! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos <3 Niin on, edellisestä perheestähän mä lensin pihalle sen takia kun olin järkyttävän influenssan kourissa enkä päässyt sängystä ylös. Tuli ihan hirveä valitus siitä että en mä noin voi tehdä ihan kun olis ollut mun oma vika. Sanoinkin kyllä niille että kai niillä nyt joku varasuunnitelma on kuka hakee lapsen, mitä jos jään vaikka auton alle. :D
      Sitruunavesi kyl on <3

      Delete
  4. Feel you! Oon kotiäiti ja meillä kävi ensimmäinen vatsatauti.... ei niin kiva ylläri, varsinkin kun mies ei ensin tajunnu kuinka kipeä oikeasti olin - pää vessanpöntössä... :D paranemisia, tosi söpö toi lasipurkki! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhhuh, varmasti vielä kauheempaa omien lasten kanssa kun niistä on vastuussa vuorokauden ympäri! En tykkää yleistää mutta pakko sanoa et ainakin mun kokemuksen mukaan miehet on usein just tollasia että ne ei tajua jos oot kipee tmv, silti ite tekee kuolemaa miesflunssan iskiessä :DDd Kiitos! :)

      Delete
  5. Kuumaa vettä, hunajaa ja sitruunastaa puristettua mehua sekaisin ja napaan! Ihan hyvänmakuinen, kannattaa kokeilla :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo oon tota joskus kokeillutkin ja toimii, mulla ei vaan muuten oo mitään käyttöä hunajalle niin en viitsinyt ostaa. :D

      Delete
  6. Paranemisia sulle, toivottavasti et enää ole kipeenä! (kuten minä :/ )
    p.s ihana lasipurkki :)

    ❀ Cinderella Days ❀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljon! Mä oon vähän jäljessä tässä vastaamisessa mutta toivottavasti et tosiaan säkään ole enää kipeänä. :D

      Delete

Mini Rage Face Vendetta Smiley